martes, 3 de octubre de 2023
H-Braga acierta de pleno....
“Les asturianaes aseméyense a les clases medies, viven esclavizaes pol sistema que les convenció de la so llibertá”
Una entrevista col músicu y escritor Héctor Braga alredor del xéneru de l'asturianada y del futuru de la música asturiana.
Por
Xaime Martínez
1 octubre 2023
Héctor Braga nel Bar Chicote de Cangas del Narcea, xunta'l fináu Antón Chicote.
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Xaime Martínez
Xaime Martínez
Ye filólogu, poeta, músicu y narrador en castellán y n’asturianu.
Hai unos díes, anuncióse que’l cantante y musicólogu Héctor Braga (La Felguera, 1980) yera’l ganador del gallardón fundamental pa pensar l’ensayu n’asturianu: el Máximo Fuertes Acevedo. Asina, Braga vien a sumase a la corriente, cada vegada más rellevante, del ensayu escritu en llingua asturiana, y failo con un llibru que reflexona sobre un xéneru musical mui particular de la tradición musical del país: l’asturianada.
El so ensayu Nel cantu la memoria. Ensayu sobro l’asturianada tradicional yera definíu, acordies col xuráu del vixésimu novenu premiu Fuertes Acevedo, como un trabayu nel que «s’atiende a tolos ámbitos qu’intervienen nesta gran seña cultural» d’Asturies, lo cual coincide colos intereses del mesmu autor, que van dende la etnomusicoloxía a la interpretación d’instrumentos mui estremaos.
Pudimos falar con él acerca de la so visión d’esti xéneru y de la música tradicional que se fai anguaño n’Asturies, y la so visión axunta’l conocimientu d’un cantante d’asturianada mui reconocíu y la d’un estudiosu que reflexona sobre un asuntu que, inda que ye mui concretu, puede alquirir una resonancia bien curiosa pa pensar el futuru de la cultura asturiana.
¿L’asturianada y la tonada son lo mesmo?
Non. Una tonada ye cualisquier canción cantada qu’acompaña un llabor. Anguaño yá te ponen filu musical YouTube o Spotify, pero amunchayá la banda sonora de la vida yeren les tonaes qu’unu mesmu cantaba. Habíales de trabayu, de tosquilar oveyes, de mayar sidre, d’ordeñar ganáu, d’añar guaḥes, de cortexar, de misa, de funeral, de boda, de pastoriar, d’arriería, de quintos…
Agora bien, l’asturianada ye otra cosa. Ye una manera de cantar mui específica, propia d’Asturies y d’otres fasteres venceyaes culturalmente como Cantabria, Llión y Zamora. Anguaño los zamoranos dicen que canten a la asturiana y los cántabros sopelexen que faen tonada montañesa. Porque facer asturianaes depende de cómo cantemos una canción. Cualisquier persona echa una tonada, pero una asturianada nun pue cantala cualquiera.
¿Qué diz de la rellación cola identidá asturiana esi mesmu nome d’«asturianada»?
Mira como tendrá que ser de potente la historia y l’asimilación d’esti xeitu de cantar con Asturies que’l nome «asturianada» ye antonomásticu, esto ye, fai referencia a la tierra au se canta y s’asitia con más fuercia. Tien Asturies como núcleu etimolóxicu. Hasta la ilesia, ya dende’l sieglu XVI, almitió nos templos esti xeitu de cantar xunto cola gaita pola mor del so prestixu ente los fieles.
¿Conocemos los asturianos suficientemente l’asturianada? ¿Por qué crees que ye asina?
Paradóxicamente non. La xente identifícase col xéneru y los cantantes somos xente famoso, pero entá hai quien defiende que non fai falta saber música pa facelu y sigue deprendiéndose boca-oreya. De resultes, ta quedando obsoletu. Agora nun se canta más que’l 20% del repertoriu tradicional y hai poques creaciones nueves. Nun hai evolución nos repertorios nin enseñanza reglada pa trabayar el talentu y sacar figures. Y eso ye un pilancu gordu.
Munches veces se suxere que l’asturianada tien una conexón col flamencu y, particularmente col cante jondo. ¿Cómo ye esa rellación?
El flamencu, que pasa por ser «lo más español», bebe d’influencies xitanes, musulmanes, africanes y xudíes. L’asturianada non. Falamos d’estilos mui allonxaos estética y musicalmente. Mientres qu’el cante jondo ye nocherniegu, apasionáu y suxerente, l’asturianada tien un enclín sobriu, d’alta presión sonora y una llimpieza vocal que lu estrema del sele «cante jondo» y la so bayura temática alredor de la muerte, la desgracia o la pena. Nun tienen nada que ver. L’asturianada tien más semeyances col cant d’estil valencianu, les tonaes búlgares a la gaita o’l Sean nós irlandés, per exemplu.
Ente flamencu y asturianada namás habría dos puntos comunes: unu seríen los palos flamencos con raigañu norteñu (como la farruca, la praviana y gallegada) y otru aquellos asturianos que, pola fame d’actuar en centros d’españoles emigraos per tol mundu, metíen cante jondo nel so repertoriu, casu d’Orestes Menéndez o José González «El Presi».
L’asturianada rellaciónase tamién col pop y cola cultura popular dende hai munchos años: por exemplu, cola zarzuela al traviés del xéneru de les pravianes, qu’acabó convirtiéndose nun palu flamencu. ¿Somos demasiao puristes de l’asturianada? ¿Hai que la abrir a nuevos campos?
Esi fenómenu que comentes de les pravianes asocede precisamente nesi momentu, cuando los flamencos tomen concencia de que’l públicu del norte tien otru xeitu de cantar al que van tener qu’averase no posible pa qu’espoxigue’l negociu y se vendan entraes.
Tamién na música clásica graben pravianes figures internacionales como José Mardones. Y nel cine de posguerra hai asturianaes n’abondo. Siempres fue popular y con categoría.
Poro, yo voi dicite que’l purismu nun val pa nada. Hai asturianaes que n’orixe yeren cuplés, cachinos de zarzueles y hasta xotes, como «Anda y señálame un sitio» de La Busdonga. El xéneru nun ye puru, como dalgunos pretenden. Los puristes n’asturianada nun enllenen un minibús y ta claro qu’hai fame d’abrir nuevos campos como se fizo siempres. Ta bien caltener la ortodoxia de cantar, de conocer l’estilu clásicu. Yo voi de xuráu a dellos concursos y sé de lo que falo. Pero la intolerancia del purista va escontra l’arte, que tien que ser llibre y creativu. La tradición espeya eso, llibertá y creatividá. Cantar nun ye un comportamientu ritual, ríxidu y folclóricu. Nun ye dalgo que la xente faiga con regularidá y ensin función, una tradición fósil mesmo que xintar turrón o pasiar estatues al llombu en Semana Santa, como diz Enrique del Teso. Non. Cantar ye un fechu artísticu y comunicativu. Y agora tien que ser, como toles tradiciones, una resistencia escontra’l desarraigu de la globalización y una reafirmación identitaria. Por eso hai qu’enseñala y tresmitila acordies a la importancia que tien.
¿Paezte que los premios y la crítica de la tonada actual se centren por demás nel volume, y poco nos matices de la interpretación? Cuando siento a clásicos como El Presi o Diamantina Rodríguez, tengo la sensación de que taben menos obsesionaos con proyectar la voz y más cola emoción del cantu.
Juanín de Mieres decía qu’ellos facíen callar a doscientes persones nun llagar. L’estilu potente al altu la lleva tien más popularidá qu’otros como’l cantu a la oreya. Poro, ye vezu qu’aquellos que nun tán en condiciones d’apreciales tachen les asturianaes d’agresives y de sonar «escomanadamente fuertes». Como si toes se cantaran igual… El casu ye qu’al altu la lleva ye la espresión qu’usamos los cantantes pa esplicar esto: xubir la intensidá a tope.
¿Por qué se fai esto? Munches vegaes les asturianaes tuvieron nos solitarios llabios del arrieru mientres llargues xornaes de viaxe con caballeríes o na voz del pastor peles cañaes treshumantes. Dempués y arriendes de les competiciones vocales, esa gran intensidá caltiénse como sellu d’autenticidá, de fuerza, poderíu y seguridá: «La moza, cuanto más alta y gorda, meyor moza», decíen los mios mayestros Alfredo Canga y Silvino «El sastre».
Sicasí, ellos censuraron siempres a quien «bierra ensin control».
Ello ye que pol escesu d’intensidá na emisión vocal hai cantantes qu’estropien les cuerdes vocales, y otros que queden sordos al nun controlar tanta vibración sonora nel pechu y cabeza.
Entós, ¿ta en riesgu l’asturianada?
Sí. En cierta manera, les asturianaes tradicionales aseméyense a les clases medies d’anguaño: viven esclavizaes pol sistema que les convenció de la so llibertá y namás anden en lluello de concursos y competiciones. Nun s’enseñen nos conservatorios y talamente pasen a la resbalina pel momentu históricu que vivimos gracies a tolos qu’arriquecen y prestixen la llingua y cultura asturianes. Esto tien que camudar ceo.
D’otra miente vemos qu’anguaño’l fadu de Pertual, el cant d’estil valencianu o’l flamencu d’Extremadura, Andalucía y Murcia son tradiciones musicales importantes pa la so xente y pal mundu, al empar qu’arte de profesionales qu’estudien, lleen y arriquecen eses músiques n’estremaos escenarios internacionales. Tan protexíos pola UNESCO y nos Grammy latinos hai premiu pal meyor cantar de flamencu…
Ye verdá que n’Asturies vívese bien. Hai calidá de paisaxe, gastronomía, naturaleza… Pero lo peor d’Asturies ye que ye un llugar onde dalgunos escueyen lo ayeno y desdexen lo propio. Hai inorantes a millares. Y l’asturianada ta cayendo nel cantu la memoria por esi darwinismu, tan cainita, de patiar nos teatros les llocuciones n’asturiano y desdexar lo propio p’abrazar lo foriato.
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